tisdag 22 april 2014

En typiskt norrbottnisk påsksyssla?

Tänk att vi inte hade något Ikeavaruhus i Norrbotten förut. Tänk hur många av oss faktiskt åkte till Sundsvall för att handla! (Googla får ni se hur många mil det faktiskt är!)
Vi var så svältfödda på Ikea att vi obligatoriskt räknade med ett Ikeastopp i alla städer vi besökte på våra semesterturer söderut och en gång gick vi på Ikea på Kanarieöarna!

Men nu har vi alltså Ikea här i norr också.
I Haparanda hamnade det till slut och först var jag jättebesviken för att det inte etablerade sig i Luleå där jag bor eller i Piteå dit det bara är femtio minuters bilfärd härifrån.
Nu när det legat i Haparanda i ett gäng år (googlar nu och kollar exakt) nämligen ända sen november 2006, har jag vant mig.
Jag tycker det är nära till Haparanda (12 mil) och gillar att det är lite utflykt över det hela. Man kan spontanstickaiväg på en Ikeatur men det tar ändå nästan en dag i anspråk så det blir alltid restaurangbesök plus en massa onödiga inköp "när man nu ändå är där".

Igår var jag och dottern där för att köpa två skrivbord. Vi kom hem med det och tio hyllplan och tjugo konsoller och nya träskärbrädor, några alldeles nödvändiga fågelvykort, en rosa sammetskudde, en sängstomme till äldste sonen, en rislampa, en svart papperskorg och flera hundra servetter.
Det jag verkligen hade bespetsat mig på att köpa, en glaslampfot likadan som en jag redan har och teskedar, det köpte jag inte för det var slut.
Det var väldigt mycket tomma hyllor så jag anar att många norrbottningar, finländare och ryssar ägnat sig åt ikeashopping under påskhelgen.




Ehm...jag körde om alla bilar ända tills den här hamnade framför mig...snacka om ögontjänare!

Glamorösa lockvaror!
Den gröna korgen fick följa med hem då den kändes helt nödvändig...(fast jag inte ens visste att den fanns innan jag såg den.)

1 kommentar:

  1. Vi åker ALLTID på ikea under påsken - det är tradition!

    SvaraRadera